sunnuntai 20. helmikuuta 2011

Matkijanärhi - Suzanne Collins


Nimi: Nälkäpeli Matkijanärhi
Kirjailija: Suzanne Collins
Ilmestymisvuosi: 2010
Sivuja: 360


Viimeinen osa Suzanne Collinsin Nälkäpeli-trilogiaan. Itse pidin todella paljon kahdesta ensimmäisestä osasta, ja olin suunnitellut tämän lukemista jo pidemmän aikaa. Ongelmana oli vain se, etten löytänyt sitä missään vaiheessa kirjastosta. Ennen kuin nyt. Ahmin kirjan myöhään yötä vasten ja loppuun mennessä olin aika ärtynyt.

JOS ET OLE LUKENUT KIRJAA KANNATTAA LOPETTAA LUKEMINEN NYT SPOILER


Mutta niin, koko kirja alkaa siitä, että Katniss on käymässä tuhotulla vyöhyke 12. Hänet on pelastettu Nälkäpelistä vyöhyke 13:sta, missä on myös Katnissin äiti, Prim ja Gale. Vyöhykkeen 13:n johtaja suunnittelee kuitenkin käyttävänsä Katnissta omiin tarkoituksiinsa, kapinallista esikuvaksi, Matkijanärheksi.

He kaikki haluavat, että asettuisin kunnolla rooliin, joka minulle on suunniteltu. Vallankumouksen symboliksi. Matkijanärheksi. Ei riitä, että olen jo aikaisemmin uhmannut Capitolia Nälkäpelissä ja luonut siten ihmisiä yhdistävän tekijän. Minun täytyy nyt ryhtyä oikeaksi johtaksi, vallankumouksen kasvoiksi, ääneksi ja ruumillistumaksi.

Kirja keskittyy juurikin tähän, kapinaan ja sen provosoimiseen. Alussa Katniss ei ole ollenkaan halukas toimimaan Matkijanärhenä, mutta sitten hän näkee mitä Capitol tekee Peetalle. Hän kuitenkin luo omat ehtonsa toimimilleensa, eikä anna kenenkään pomputella itseään.

Loppu ei kaikkia miellytä, vähiten Katnista itseään, koska hän tuntee suurta syyllisyyttä ystäviensä ja siskonsa Primin kuolemaan. Kuitenkin hän saa kostonsa ja onnen Peetan kanssa vyöhykkeellä 12.

Loppu ärsytti itseäni kaikista eniten. Olen ehdottomasti Katniss/Gale-parituksen kannalla, joten Katniss/Peeta loppu ärsytti minua suuresti, ja valehtelematta en pystynyt saamaan unta kirjan lukemisen jälkeen ollenkaan, koska se ärsytti niin paljon. Katniss/Peeta-loppu oli liian ilmiselvä ja Katniss/Gale olisi sopinut paljon paremmin. Mutta kokonaisuutena kirja oli ihan hyvä, vaikka ei yltänytkään Nälkäpelin tasolle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti