torstai 3. helmikuuta 2011

Liisan seikkailut ihmemaassa & Liisan seikkailut peilimaailmassa - Lewis Carroll

BBC:n kirjalistalla jatketaan edelleenkin, tosin tällä kertaa oli kaksi kirjaa yhden kirjan sisällä, eli Lewis Carrollin luoman Liisan seikkailut.


Liisan seikkailut ihmemaassa & Liisan seikkailut peilimaailmassa
Sivumäärä: 283
Kirjailija: Lewis Carroll
Julkaisuvuosi: 1865 & 1872

Minun on pitänyt jo monta vuotta lukea Lewis Carrollin Liisa-kirjat, suoraan sanoen siitä alkaen, kun kävin Oxfordissa ja siellä Liisa Ihmemaassa-kaupassa. Se oli viehättävä pikku kauppa lähellä sitä paikkaa, missä Lewis Carroll joskus kauan aikaa sitten opetti, mutta siis itse kirjaan.

En oikeastaan tiennyt mitä odotin koko kirjalta, mutta niitä odotuksia se ei täyttänyt. Olin aina luullut, että ne olisivat kummatkin olleet paljon hullumpia. Oletin myös, että ne olisivat olleet elokuvien tapaisia, mutta ne olivatkin täynnä erilaisia hahmoja ja mielestäni kirjoista puuttui se jokin. Ne eivät saaneet minua innostumaan.

Toisaalta juuri viime viikolla minulle sanottiin, että ne pitäisi lukea alkuperäisellä kielellään, eli englannilla, koska se antaa paljon enemmän ja sen uskon. Suomennoksessa joudutaan jättämään aina jotain pois. Ehkä kirja kärsii siitä, mutta suoraan sanoen se on ensimmäinen kirja, jonka elokuva versiosta pidän enemmän, mikä ei kuitenkaan tee siitä huonoa kirjaa. Se oli kielellisesti hyvä, mutta mielestäni juonessa mättäsi jokin, eikä se saanut minua mitenkään vakuuttuneeksi tai ihastuneeksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti