perjantai 31. toukokuuta 2013

Accran kirjoitukset - Paulo Coelho



Nimi: Accran kirjoitukset
Kirjailija: Paulo Coelho
Julkaisuvuosi: 2012
Sivumäärä: 167

Accran kirjoitukset ovat Paulo Coelhon uusin kirja, joka on jälleen jakamassa neuvoja elämään. Tällä kertaa sijoitutaan Jerusalemiin vuosituhannen alkuun, jossa kreikkalainen Kopti on koonnut kansan neuvonpitoon, kun ristiretkeläiset kolkuttavat porttien ulkopuolella.

Hän ei kuitenkaan pidä palopuhetta voittamisesta, vaan kaikesta muusta, vastaten kuuntelijoidensa kysymyksiin viisaudella ja rakkaudella. Coelho saa lukijansakin miettimään omia valintojaan ja tekojaan ja haluamaan olla parempi ihminen. Tai ainakin itselleni kävi näin.

Samalla kun luin kirjaa, minulle tuli vahvasti mieleen John ja Stasi Eldredgen Valloittava salaisuus, joka puhui osittain samoista asioista. Mikä on oikeastaan aika hyvä asia, koska olen lukenut samat asiat monta kertaa ja kuullut monen ihmisen sanovan samoin, mutta jostain syystä se ei vain jää päähän. Vertaan itseäni koko ajan muihin, heidän saavutuksiinsa ja tekoihinsa, ja keskitän voimani sitten siihen, että yritän olla heidän kaltainen tai heitä parempi, mikä on täyttä tuhlausta. Ei minun tarvitse olla kukaan muu kuin olen, mutta silti se aina silloin tällöin unohtuu.

En kuitenkaan sanoisi, että kirjalla olisi ollut minulle mitän Ahaa-elämysvaikutusta, että muutan tapani tässä ja nyt. Ei toki, koska ei se toimisi ainakaan omalla kohdallani niin. Muutoksen täytyy tapahtua hitaasti, jotta siitä tulisi pysyvä. Eikä Accran kirjoitukset ollut minulle henk. kohtaisesti yhtä upea kokemus kuin Coelhon muut kirjat ovat olleet, mutta suosittelen silti lukemaan, jos pitää Coelhosta ja kaipaa neuvoja ja rohkaisua elämään.

Arvosana: ****

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti