sunnuntai 3. helmikuuta 2013

Artemis Fowl: Viimeinen vartija - Eoin Colfer


Nimi: Artemis Fowl: Viimeinen vartija
Kirjailija: Eoin Colfer
Julkaisuvuosi: 2012
Sivumäärä: 338

Viimeinen Artemis Fowl-kirja, jälleen yksi sarja nuoruudestani loppuu, mikä on hieman surullista, mutta samalla myös jälleen yksi ympyrä sulkeutuu. Opal Koboi onnistuu pakenemaan vangilastaan ja aiheuttaa samalla kaaoksen keijujen, sekä myös ihmisten maailmaan. Hän herättää samalla muinaiset berserkit, jotka on haudattu Fowlin kartanon maaperään yli 10 000 vuotta sitten, jotka ottavat Artemiksen pikkuveljet hallintaansa ja aiheuttaa sen, että Artemiksella on aikaa pelastaa maailma auringon nousuun asti.

Tarina on mukaansa tempaava ja kevyttä luettavaa, kuten nuorten kirjat aina, eikä Eoin Colfer juurikaan petä. Olin nimittäin hieman pettynyt edelliseen kirjaan, mutta tämä on mielestäni erinomainen päätös kirjasarjalle.

En oikeastaan osaa sanoa tästä kirjasta juurikaan mitään. Tykästyin Artemiksen pikkuveljiin ja tuli mieleen, että voisi lukea koko sarjan uudestaan alusta asti, koska alkupään tarinat olen täysin unohtanut. Siinä näkisi niin selvänä kuinka paljon Artemis on oikein muuttunut vuosien saatossa, koska muisti tekee aina välillä tepposet, eikä kerro kaikkea.

Mutta suosittelen lukemaan, jos tykkää Colferista ja on lukenut aikaisemmat Fowlit. Tosin jos ei ole, niin suosittelen lukemaan ensimmäiset Fowlit ja tämän viimeisenä, koska siinä on kirjasarja joka kannattaa ainakin minun mielestäni lukea.

Arvosana: ****

1 kommentti:

  1. Minä olin kamalan pettynyt tähän. Odotin jotain suuren suurta ja traagista lopetusta, mutta minun silmissäni jäi vaisuksi. Varsinkin se kuolleista herääminen oli vähän niin ja näin... Mutta toisaalta olisi se voinut huonompikin olla.

    VastaaPoista