tiistai 24. toukokuuta 2016

Viikko joulukuussa - Sebastian Faulks


Nimi: Viikko joulukuussa
Kirjailija: Sebastian Faulks
Julkaisuvuosi: 2009
Sivumäärä: 504

Viikko joulukuussa sitoo yhteen onen ihmisen tarinan yhden viikon aikana Lontoossa joulukuussa kuten nimikin kertoo. Ensiksi esitellään kaikki henkilöt, kerrotaan heidän taustansa ja pohjustetaan kaikki loppuviikkoa varten. Löytyy seurapiirirouvaa joka on järjestämässä illallisia, suurin osa henkilöistä on illallisille kutsuttuja vieraita kuten pankkiiri, kriitikko, asianajaja, jalkapalloilija.

Totta puhuen kirja oli minulle pettymys ja olen vältellyt tämän kirjoittamista niin kaan että en enää muista mitä minun piti sanoa. Minusta ajatus tuntemattomien ihmisten kohtaloiden yhteen kietoutumisesta oli kiehtova, mutta tässä lopullinen toteutus ei kuitenkaan onnistunut minun mielestäni.

Henkilöhahmoja oli paljon ja heidät kaikki oli taustoitettu hyvin, mutta sitten loppuratkaisu ja ihmisten kohtaloiden kietoutuminen ei sitten ollutkaan niin kietoutunut. tai no itse olisin odottanut kunnollista kohtaloiden sylttyä. Lisäksi kirja oli välillä todella sekava ja en ollut ihan varma, että oltiinko menneisyydessä vai nykyisyydessä.

Toki odotukseni saattoivat olla liian korkealla, koska olen aikaisemmin pitänyt Faulksin kirjoista, mutta tämä ei nyt vain napannut. Ehkä pysyttelen Faulksin historiallisempien romaanien puolella, jotka ovat hyväksi havaitut. Mutta hahmoista pidin, vaikka välillä kiristelinkin hampaita heidän valintojensa kanssa.

Arvosana: ***

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti