sunnuntai 10. marraskuuta 2013

Nana - Émile Zola


Nimi: Nana
Kirjalija: Émlime Zola
Julkaisuvuosi: 1880
Sivumäärä: 335

En oikeastaan tiennyt mistä Nana kertoi, kun aloitin sen lukemisen. Versiossa jonka minä lainasin ei ollut nimittäin ollenkaan kansipapereita, joten se jäi arvoitukseksi. Lainasin kirjan oikeastaan sillä perusteella, että olin pitänyt Zolan Naisten paratiisista ja minulla siis oli jonkinlaiset odotukset Nanaa kohtaa.

Kirjan päähenkilö on Nana, puolimaailmannainen, joka tulee Pariisissa tunnetuksi erään näytelmän Venuksena. Hän elää rikkaiden miesten ylläpidettävänä ja tarjoaa aina tarpeen tullen palveluksiaan myös muille. Kirja kertoo hänen elämästään Pariisissa ja kaikesta siihen liittyvästä. Muut henkilöhahmot ovat joko samanlaisia kuin Nana tai sitten ylhäisiä henkilöitä, joita vaimot eivät oikein miellytä tai miehet muuten joutuvat Nanan pauloihin.

Minä hieman petyin kirjaan. En missään välissä saanut siitä samanlaista otetta kuin Naisten paratiisista, eivätkä henkilöhahmot tuntuneet yhtä inhimillisiltä. En ymmärtänyt heidän motiivejaan, enkä sokeuttaan asioille. Ja oikeastaan luin kirjan vain sen takia loppuun, että en pysty jättämään kirjoja lukematta kokonaan, jos ne kerta olen aloittanut. Ja jotenkin minusta myös kirjan tarina oli pinnallinen ja kerrankin olin tyytyväinen loppuun. Minulla ei ollut yhtään mitään valitettavaa siitä, vaikka pari historialliasta faktaa piti tarkistaa.

En oikein muuta pysty sanomaan. Ei ollut oikein minun palani kakusta.

Arvosana: ***

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti