sunnuntai 25. maaliskuuta 2012

A Study in Scarlet - Arthur Conan Doyle


Nimi: A Study in Scarlet
Kirjailija: Arthur Conan Doyle
Julkaisuvuosi: 1887
Sivumäärä: 135

Sherlock Holmesin ja tohtori Watsonin ensimmäinen tapaus ja ensikohtaaminen. Pidin kirjasta jonkin verran, vaikkakin se oli englanniksi ja erittäin vanhaa englantia, jota minulla oli hankala lukea. En oikein tiedä siihen syytä, mutta minulle se oli jotenkin todella painostavaa luettavaa aina välillä. En tiedä sitten olenko liian tottunut nykyisten englannin kielisten kirjojen helppolukuisuuteen, että vanha englanti on sitten hankalaa luettavaa.

Kuitenkin. Olin periaatteessa nähnyt jo kirjan BBC:n Sherlock-versiossa, vaikka se olikin hieman toisenlainen kuin tv:ssä. Sherlock Holmes siis tutkii yhden miehen murhaa, jonka kuolintavasta ei ole tietoa, eikä siitä miten hän on päätynyt autioon taloon.

Tapaus on ratkennut jo kirjan puolivälissä, mutta mielenkiintoiseksi homman tekee se toinen puolikas, missä selitetään murhaan johtaneet syyt ja olin aluksi hieman sekaisin siitä, että alkoiko tässä nyt joku uusi tarina vai jatkuuko vanha, mutta aika nopeasti sain juonen takaisin kiinni.

Pidin lukemastani, vaikka olen saanut tällä hetkellä yliannoksen Sherlock Holmesia, enkä oikein jaksanut jossain vaiheessa edes keskittyä koko kirjaan, mutta silti kirja oli ihan nautittava.

Arvosana: ***½

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti